08 اکتبر, 2024

51 دیدگاه

  1. 1

    حمید چاووشی

    سلام. شمار نقد های که به این کتاب شده بیشمار هست و همه اجماع روی چند موضوع دارن بهتر نیست شورای علمی یا بنیاد دانشنامه یک جلسه علنی برگزار کنند و پاسخ بدهند؟

    پاسخ
    1. 1.1

      manager

      با سپاس از توجهات، منتظر پاسخ سری ششم و نهایی ما باشید. شورای علمی دانشنامه پیوسته جلسه برگزار می کند و به بررسی نقدها و نظرها می‌پردازد

      پاسخ
  2. 2

    عبدالفرید

    من کمی ورق زدم دقیقا در این دانشنامه، مزاری اسطوره شکسته، مقاومت غرب کابل شورش و آقای انوری مجاهد قهار معرفی شده
    این کتاب باید نقد شده واز سر نوشته شود چون دشمنان هزاره به زیرکی تمام دراین کتاب دست کاری کرده اند .
    محسنی انوری و ….که اصلا هزاره نیستن ودشمن هزاره بوده اند جرا نام شان دردانشنامه مربوط به هزاره ذکر گردیده .
    درکتاب که مزاری به عنوان پدر معنوی هزاره ها یاد نشود از طرف مردم هزاره قابل قبول نیست
    اگر چنین نشود عواقب ناگوار برای نویسندگان آن خواهد داشت !!

    پاسخ
  3. 3

    Sammad haidary

    کتاب دانشنامه ای که در حال حاضر بیرون داده نقدش فقد آتش زدنش است

    1 عنوان رسمی شهید وحدت ملی از طرف دولت افغانستان برای مزاری کبیرداده شده از آن یاد نکرده اید

    2.عنوان ولسوالی آبشار که فقط برای حذف و کمرنگ نمودن نام دره‌ی هزاره که نام اصیل ولسوالی آبشار است را زیر عنوان ولسوالی آبشار گم می‌کند و و البته هیچ اشاره‌ای هم به این تغییر نام نه کرده اید

    و جالب است به طراحان این تغییر نام مانند حفیظ منصور به عنوان رفرنس و منبع مراجعه نموده اید
    بخشی از محتوا دروغ است:

    3نام بردن از کتاب اسطوره شکسته دردانشنامه کاملا اشتباه است چون که این کتاب نه مولف ان معوم است ونه پایه واساس دارد ودیگراینکه این کتاب توهین به خون شهدا ،غرور ،ارمان ها، وافتخارات ، هزاره میباشد که توسط رژیم آخندی ایران ودشمنان قسم خورده هزاره نوشته شده است بانام بردن ازاین کتاب مذخرف در دانشنامه تمام دانشنامه را زیر سوال برده اید

    3.مثالا اخضرات پنجاب را همجوار بهسود و تگاببرگ معرفی کرده است که کاملا خلاف واقع است
    4دانشنامه هزاره، مدخل ابن سینا ندارد.حذف ابن‌سینا نشان می‌دهد که فارابی و مولوی و بیدل هم پیش پیش حذف شده‌اند.
    آنهایی که ابن‌سینا و مفاخر پایه را از آن خود می‌دانند، یک دلیل و سند ندارند. با این بی‌دلیلی چه می‌شد که مفاخر پایه در دانشنامه می‌آمد؟ ابن‌سینا آیا جای پودنه‌بازها و تیشلی‌بازها را تنگ می‌کرد؟
    یک یارویی هم فره می‌کرد که شاهکارشان این است که هزاره را هزاره کرده، یعنی اینکه تازه قبول کرده که فلان هزاره، هزاره است….. این همه بودجه، این همه نیرو اما دریغ از اینکه بزرگ‌ترین مردان هزاره، یعنی فارابی و ابن‌سینا و مولوی و بیدل را در دانشنامه یاد کرده باشند.
    حیف و صد حیف
    پس از امحای پرینتها فایل را باید اصلاح و بازنویسی کنید که بدون باز نویسی نیز قابلیت اصلاح ندارد؛

    پاسخ
    1. 3.1

      manager

      با سپاس از نقد و توجهات، منتظر پاسخهای سری ششم و نهایی ما باشید. اگر باز هم پرسشی بود، از ما دریغ نکنید

      پاسخ
  4. 4

    علی حسن زاده

    با سلام خدمت شما خوبان
    کاری که شروع کرده اید کاری عظیم و منحصر به فرد در تاریخ وجودی ما ملت مظلوم و ستمدیده است ، واکثر به اتفاق نقد و نظرها فقط و فقط جنبه پیمودن راه درست در راه اهداف ما ملت است و هرگز شما عزیزان دلسرد و یا نامید نشوید ! خواه تو بهترین باشی باز هستند انسانهایی که شما را نپسندد بنأ انتقادها را دسته بندی و با کمال نرمی در راستای پیشرفت این هویت گمشده که شما در صدد احیای ان هستید دوباره با اصلاح واکنشهایی که اکثریت ان دلسوزانه بوده و شاید کم و بیش بخاطر غرض و مرض و یا حیادتهای شخصی ولی انچه خاص عموم جامعه را نشان میدهد
    مزاری بزرگ بخشی از هویت گمشده این مردم است و هر کاری و یا اثری با هر دلیل و توجیهی که منجر به تضعیف چهره و اهداف و ارمانهای این ابر مرد مردم هزاره باشد ، خود بخود خود جفایی در حق شناساندن این مردم به تمام دنیاست !
    باید عزیزان انقدر با مهارت و زیرکی قلم زنند که او را به عنوان هویت صدها ساله این مردم قلمداد کنند که مردم دنیا بدانند که مزاری او خود یک ملت بود !
    تاریخ او ، اهداف او ، واکنشهای او به مسائل انقدر روشن است همچو افتاب ، و که وقتی تو ای نویسنده مقاله در کاری عظیم و با و شناساندن هویت گمشده این مردم با بسیار سبکسری و بی اعتنایی انگار فردی عادی برخورد میشود بخواهی نخواهی با واکنش میلیونی مواجه خواهید شد .
    ختم کلام اگر قرار باشد مزاری را از مردم هزاره به هر دلیلی بگیرید و کمرنگ کنید همان بهتر که دانشنامه ایی برای شنایاندن این مردم به دنیا نباشد !
    امید که مجلد اول باز چاب نگردد و جمع اوری گردد و بازبینی ایی در مورد مقاله اسطوره شکسته قرار گیرد و این مقاله نویسی که تا این حد در سطح ابتدایی استناد به کتابی مجهوالهویت میکند دیگر هرگز همان بهتر که دیگر قلم نزند چون در این سطح دیده نمیشود .

    پاسخ
    1. 4.1

      manager

      سپاس از نقد و نظر. توجه شما را به ادامه پاسخها مخصوصا بخش ششم و پایانی جلب می‌کنیم که طی روزهای آینذه منتشر خواهد شد

      پاسخ
  5. 5

    حمیدالله

    سلام !
    در جلد اول این دانشنامه کوشش شده شکوه وعظمت. خودباوری مردم هزاره که خودرا هم تراز به دیگران میدانستند واحساس غرورمکردند و به این باور رسیده بودند که ما هزاره ها هم انسانهای هستیم مثل. دیگر انسانها نه (پاسنه پیچه سگ هستیم نه موشخور)بعد قتل عام هزاره ها توسط عبدالرحمن این غرور نسبی بود هزاره به رهبری خردمندانه شجاعانه تکرار میکنم شجاعانه شهید مزاری بدست آمده بود وارونه جلوه داده شده و این خود ضربه ای بر پیکر جامعه هزاره است . بنا بر این آدم به نتیجه می رسد هزاره هایکه خود را روشنفکران این جامعه می گیرند و این پروسه نظارت و مدیریت میکنند دو مشکل دارند یا بزدل اند که تقلب به این بزرگی را بخاطر رفاقتها و گل روی دیگران نادیده بیگیرندو یا دانش و توانایی درک مثله را ندارند

    پاسخ
  6. 6

    عبدالله

    خودرا دچارخشم‌‌مردم نکنید تاریخ را تحریف شخصیت بابه را تحریف و جنگ نرم‌را برعلیه مردم مزاری (هزاره) اغازنکنید مزاری فریادگر حلقوم بریده تاریخ بود
    واو مزخرفات اونشخص مجهولرابرادارید

    پاسخ
  7. 7

    احمد

    خیلی عالی قانع کننده بود تشکر از زحمات که میکشید، لطفا ادامه بدید ما حمایت میکنم ❤

    پاسخ
    1. 7.1

      manager

      سپاس از حسن نظر و توجهات

      پاسخ
  8. 8

    آصف برخیا

    “دانشنامه نه جای کتاب‌های تاریخی را می‌گیرد، نه جای مقالات تحلیلی را و نه می‌تواند تمام اتفاقات مربوط به یک واقعه را منعکس کند.”
    با سلام. فکر می‌کنم لب و لعاب دانشنامه هزاره این جمله است که در این نوشته آورده اید.
    من اول یک سوال دارم. اگر هدف از دانشنامه این باشد که هیچ دخلی بر اثبات حقایق و واقعیات نداشته باشد، پس به چه دردی می‌خورد؟ فرض کنید شما در بخشی از دانشنامه، رجال تاریخی سیاسی، فرهنگی، علمی و شخصیت‌های مهم شهرستان ولایت دایکندی را با جغرافیا، اوضاع جوی در ۴ فصل، محصولات زراعتی و صنعتی و …، تعداد نفوس و ترکیب قومیتی، حدود اربعه و همسایگان نزدیک و غیره را معرفی معرفی می‌کنید. آنطوری به کرات در صفحات متعدد دیده شده اند و بار بار توسط منتقدین ارائه شده اند، ۹۰ درصد اطلاعات داده شده در مورد مناطق غلط اند و اختلافات فاحشی را با منابع اصلی تاریخی و واقعیت های عینی دارند. و شما طبق شعارتان در دانشنامه، هیچ علاقه‌ی به بررسی نوشته ها از نظر واقعیت بودن و منطقی بودن ندارید. بنا بر این دانشنامه خود به خود به یک کشکولی از دروغ‌های شاخدار و مزخرفی تبدیل خواهد شد که بیشتر مثل کتاب ملا نصرالدین برای جوک گفتن‌ها استفاده شوند و هیچ توجیهی نخواهد داشت تا وقت بگذارید و بنویسید و مردم هم هزینه کنند و بخرند.

    پاسخ
    1. 8.1

      manager

      با سپاس از نقدو نظر شما، تصور ما این است که بیشتر اطلاعات مناطق دقیق است هرچند اشتباهاتی در آن راه یافته. توجه شما را به ادامه پاسخها جلب می کنیم

      پاسخ
  9. 9

    hadi

    با عرض ارادت، ما قبل از اینکه دانشنامه را تهیه کنیم و بیخوانیم، با انبوه از نقد و نظر مواجه شدیم یگ آشوبِ فیسبوکی به راه افتاد خوانده نا خوانده سر منبر بالا شد کسانی مثل من که ازنشر چنین اثر مهمی بوجد آمده بودیم،آشفته و کمی گیج شدیم به ازمابهتران مراجعه کردیم، بدترمئیوس شدیم یکی کشکول خواندش، یکی سیاه نامه، وکسانی به عنوانهای دگه وحالا هم دفاعیه شما قصه بر سر ویرستاری واشتباه نوشتاری وغفلت نیست ، این اگر بود قابل حل بود ،حرف ها بیشتر ازین هاست به هر حال بهتر است پیش از جنگ جاغه پاره نکنیم قظاوت باشد بعد از مطالعه با تمام این احوالات لازم است یگ خسته نباشید بیگم به همه کسانکه زحمت کشیدند وتلاش نمودند دست مریزاد ۰

    پاسخ
    1. 9.1

      manager

      از حسن نظر شما سپاس بسیار

      پاسخ
  10. 10

    Lutfullah

    با درود،

    – در کار علمی آنچه خوب نیست عجله و شتاب زده گی است. امید است که در کارهای بعدی کمی صبورانه و متواضعانه گام بردارید و با سایر نیروهای علمی فعال و مطرح جامعه ی هزاره هماهنگی داشته باشید و قبل از چاپ اثر به یک اجماع کلی علمی رسیده باشید.
    – باید در نظر داشت که نمیشود هر اشتباهی را به بهانه ی علمی بودن و نبودن توجیه کرد. ما از بنیاد دانش نامه هزاره انتظار پاسخ نداریم، اما توقع اصلاح و کار مفید و ماندگار را داریم.
    – کار نیک و بس مهمیست و اهمییت آن بر کسی پوشیده نیست و از این جهت زحمات همه ی دست اندر کاران دانش نامه ی هزاره قابل قدر و احترام است ولی نیکو تر است عزیزان مردم را برای شش سال کار داوطلبانه شان منت ندهند و زیباتر است اگر سالیان سال این کار به درازا بکشد ولی اثری تولید شود که از هر جهت با اعتبار باشد و اگر چنین چیزی در توان شما نباشد، توقف کار به صلاح نزدیکتر است.
    – متاسفانه در این نوشتار به همه ی نقدهای وارده پرداخته نشده و به شکل گزینشی برخورد صورت گرفته است.
    – (“آیا مقاومت غرب کابل شورش بود و مزاری جنگ طلب؟!”) اینگونه قضاوتها و موارد در دانش نامه هزاره بر خلاف ادعای بی طرفی است و خود نوعی تایید سویه دیگر قضیه است.
    – آیا میشود در یک اثر که ادعا میشود علمی است، از منابع نا معلوم و ضعیف استفاده کرد؟!
    – و در پایان یک پرسش (مبدا تاریخی/زمانی بررسی و مطالعه ی مباحث دانش نامه ی هزاره از چه زمانی مد نظر گرفته شده است؟) طبیعی هست که برای هر امری متفاوت است، ولی در دورهای مختلف سبک زندگی، جغرافیا و تاریخ و … هزاره ها تغییر کرده است و دانش نامه ی هزاره ده سال، صد سال، هفتصد سال و …
    آیا دانش نامه هزاره در بر گیرنده ی تنها تاریخ معاصر است و یا ماقبل را نیز در بر میگرد؟

    پاسخ
    1. 10.1

      manager

      با سپاس از یوسفی گرامی، تصور ما این است که به این پرسشها در پاسخهای تفصیلی ما پرداخته خواهد شد. اگر باز هم ابهامی وجود داشت، با ما در تماس شوید

      پاسخ
  11. 11

    حامد شفايي

    درود بر شما عزيزاني که با قبول زحمات و تلاش های فراوان، اولين جلد دانشنامه هزاره را تهيه و چاپ نموده ايد و برای انتشار جلدهای بعدی آن متقبل رنج و صرف وقت مي شويد!

    قرار بر اين بود، که اين جانب نيز با دانشنامه همکاری کنم، اما با معذرت که بخاطر مصروفيت هايم نتوانستم در اين زمينه همراهي کنم.

    از چاپ اولين جلد دانشنامه بسيار خوشحال شدم و آنرا به شما تبريک مي گويم!

    من متاسفانه تاهنوز دانشنامه را نخوانده ام، چون آنرا بدست آورده نتوانستم؛ به اين دليل از محتويات داخل آن اطلاع دقيق ندارم، البته بعضي نقد ها را در صفحات مجازی خوانده ام، ولي آنها را نه تائيد و نه رد کرده ام و راه درست آن نيز چنين است، که انسان در ابتدا يک مطلب را دقيق بخواند و بعد اگر لازم بود پيشنهادات، نظرات و انتقادات خود را بنويسد.

    اميد وارم، که شما از انتقادات ارايه شده چنان دل سرد نشويد، که از ادامه کار تان که اهميت بسيار زياد برای جامعه ما دارد، منصرف شويد. معمولا” در جامعه افغاني از تشويق، پيشنهادات اصلاحي، انتقادات سازنده، کمتر خبری است، اما از سرکوب و انتقادات بسيار ديده مي شود. با توجه به اين روند معمول، اميد وارم که شما عزيزان به راه روشن خود ادامه دهيد و البته با اعمال يکسری مکانيسم های کاری که قبل از چاپ کتاب مطالب آن مورد خوانش، نظر دهي و نقد مردم قرار بگيرند. در اينجا من يک پيشنهاد دارم و آن اينکه شما يک يا چند بخش کتاب را قبل از چاپ کتاب در انترنت منتشر کنيد و يک ماه به مردم وقت بدهيد که بعد از خوانش آنها نظارت، پيشنهادات و انتقادات خود را در ذيل آن مطلب و يا از طريق ايميل به شما ارسال کنند. اينطوری حد اقل يک مکانيسم شفاف را شما ارايه نموده ايد و به مردم حق داده ايد، که در مورد آنچه که در باره آنها قرار است، نوشته و چاپ شود، حق ابراز نظر را داشته باشند، چون از لحاظ فلسفي و حقوقي مردم اين حق را دارند، که آنچه را در مورد آنها يک جمعي کوچک قلم بدست مي نويسند، قبل از چاپ مطلب، آنها را بخوانند، نظر بدهند و نقد کنند. از جانب ديگر اين کار علاوه بر اينکه يک روش دموکراتيک و عادلانه و شفاف است، دو خوبي ديگر نيز دارد و آن اينکه غير هزاره ها نيز مي توانند نظرات خودشان را بنويسند و اين کار بر شفافيت و غنای مطالب و محتويات دانشنامه مي افزايد. از طرف ديگر ، نويسنده ها و دست اندرکاران دانشنامه را از زير بار سنگين انتقادات بيرون مي کشد و يا لااقل از ميزان انتقادات کاسته خواهد شد، چون فرصت و مهلت انتقاد به عموم مردم از طريق انترنت با اطلاع رساني کامل داده شده است.

    اميد وارم دانشنامه تحت مديريت شما، کاملا” بيطرفانه، مبتني بر اساسات تحقيقات علمي نوشته شوند!

    با تقديم احترامات فائقه!
    حامد شفايي
    – عضو موسس و عضو شورای علمي اکادمي فنلند -افغانستان «افا» http://www.afa.fi
    سابق رئيس اکادمي
    – رئيس اتحاديه سراسری انجمن های افغانهای فنلند
    https://www.facebook.com/etehadia/

    – عضو شورای عالي موسسات حقوق بشر در فنلند

    پاسخ
    1. 11.1

      manager

      جناب شفایی گرامی، از حسن نظر و محبتهای شما جهانی سپاس

      پاسخ
  12. 12

    حفيظ الله انگوري

    تشكر و سپاس از جوابيه شما. از آنجاييكه كتاب هنوز در دسترس ما قرار نگرفته است، با ذهن خالي نمي توان در مورد رعايت موازنه در مورد طيفهاي مختلف فكري- از جمله “اكرم ياري”كه از لابلاي نوشتار بعضيها از قلم افتاده، چيزي نوشت.

    پاسخ
  13. 13

    مهدی

    شما نمی توانید بخاطر عدم نشان دادن احساسات نویسنده به شخصی از واقعیت امر فرار کنید ، و اشاره شما هم نشانگر آن بود که شما تلاش کردید و برای بعضی کلمات جایگزین و تغییر داده اید که در حقیقت پنهان کاری اصل قضیه است ،
    اصل ماجرا مهم تر از اینست که اثر شما به مزاج خواننده گان مختلف با فرهنگ مختلف خوش بیاید

    پاسخ
  14. 14

    علی وقار

    نفس این کار ستودنی و قابل ستایش است اما بازی با احساسات و عواطف یک ملت هم کاری شایسته نخواهد بود ، امیدوارم درچاب های بعدی اصلاحات صورت گیرد.

    پاسخ
  15. 15

    محمد نظر نظری

    بجای پخیل پاک کردن چشم را کور کردید.

    پاسخ
  16. 16

    شیر مهریار

    واقعیت این‌ست که در جلد و ویراست اول مشکلات جدی و دروغ‌های آشکار راه یافته است. هیچ وسواسی نبوده و معیاری در نظر گرفته نشده است. اگر معیاری در نظر بوده، به‌درستی و دقت لحاظ نشده است. منطقی نیست شما توجیه کنید و راه فرار برای‌تان درست کنید. باید تا طرح یک رویکرد جامع و جدید، کارهای دانشنامه به تعلیق درآید.
    در فرصت، سعی می‌کنم موردی اشتباهات و پیشنهادات خود را عرض کنم.
    شما هم لطفا ناراحت نشوید و اشتباه و کار سرسری‌تان را قبول کنید و از این غیرت‌های نوع افغانی‌اش به خود نگیرید. کمی مسئولیت‌پذیر بوده و عزم اصلاحات جدی و عمیق را داشته باشید. دعوت از صاحب‌نظران و نخبگان چون دکتر احمدی، علی امیری، جواد سلطانی، عزیز رویش، انور رحیمی… را هم از یاد نبرید.
    مطمیین باشید، اگر تغییری در خود و رویکردتان ایجاد نکنید، به جلدهای بعدی کسی نطری نخواهید انداخت.

    پاسخ
    1. 16.1

      manager

      امیدواریم به ادامه پاسخهای ما عنایت داشته باشید. منتظر دریافت سایر پیشنهادات و نظرات تان هستیم

      پاسخ
  17. 17

    حامد هزاره

    سلام و درود خدمت شورای دانشنامه!
    شما از مردم هزاره پول گرفتید و از جیب شان هزینه کردید که ما برای اولین دانشنامه مردم هزاره را میسازیم، ولی افسوس و دریغ که محصول کارتان نه دانشنامه که پته خزانه دوم در افغانستان و نشریه حزب حرکت بود. شما با این کارتان نه تنها ارزش کار خود را از بین بردید که راه را برای تدوین دانشنامه های بعدی سد کردید. چون با این گندی که شما زدید دیگر اگر کسی احمق باشد که پول و هزینه اشرا پرداخت کند.مگر اینکه مولف از جیب خود هزینه کند که از احتمال به دور است.

    پاسخ
    1. 17.1

      manager

      اگر پاسخهای تفصیلی ما طی روزهای آینده روزهای آینده قناعت شما را حاصل نکرد، مجددا با ما در تماس شوید

      پاسخ
  18. 18

    عبدالمنان

    دروغ های بسیار در این دانشنامه ذکر شده اند و شما آنها را هیچ یاد آوری نکرده اید. مثلا کس که ولسوالی و بندر را جز دره های ولسوالی اشترلی معرفی کرده اند و یا سرور دانش را از سنگ تخت و بندر معرفی کرده اند, انگار از جنگل های آفریقا آمده اند و اگرنه یک نویسنده هزاره قطعا معلومات ابتدایی را باید بدانند… در شما از برای جمع آوری معلومات فقط به محصلین ابن سینا اکتفا کرده اید و از مابقی نهادهای علمی و اشخاص هیچ کمکی نگرفته اید. در حال یک نفر آدم توانمند در هرولسوالی حتما پیدا می شود و او نی تواند مشکل شما را به خوبی حل کند. مثلا در مورد قریه آقزرات پنجاب لازم نبود دروغ بنویسید, لازم بود به گوگل مراجعه می کردید, به منِ پنجابی مراجعه می کردید و… فراموش نکنیم که در بخش های مختلف از افراد که در آن تخصص دارد باید کمک خواسته شود, یک دانشجوی حقوق نمی تواند حتی نام یک قریه را که در زبان هزارگی تلفظ می شود, به لحاظ نوشتاری و ادبی بداند, مگر اینکه او با جغرافیای روستایی و جامعه شناسی روستایی آشنایی داشته باشد….

    پاسخ
    1. 18.1

      manager

      پاسخ به این پرسشها به طور تفصیلی طی روزهای آینده منتشر خواهد شد

      پاسخ
  19. 19

    غلام حسین

    محتوای اصلی «دانشنامه هزاره» چیست؟
    نگارنده: رفيق رجاء
    ———————
    «دانشنامه هزاره» متاثر از جریان خاص مذهبی سیاسی وبا محتوای کاملا مذهبی تالیف گردیده است. دانشنامه را به تناسب محتوای آن؛ می توان “دانشنامه روحانیون” واخوند های هزاره دانست.به دلیل اینکه مسایل دیگربه عنوان رنگ امیزی ودرحاشیه ای متن استفاده گردیده است.متن و محتوای اصلی دانشنامه را، به شکل کامل معرفی جریان های سیاسی روحانیون وشخصیت های روحانی که در جامعه هزاره وجود داشته است ، شامل می گردد.به همین دلیل اکثریت دانشمندان که نام انها، درگروه مشاورین وشورای علمی امده پیش از انتشار، از محتوای اصلی دانشنامه بی خبر بوده است. برخی از انها دم فرو بسته وبر خی دیگر رسما از محتوای آن؛ انتقاد نموده است.
    دو نوع اطلاعات؛ محتوای اصلی این کتاب را تشکیل می دهند.یکی، مناطق وجغرافیای هزاره ها ودومی معرفی شخصیت های مذهبی وروحانی در جامعه هزاره وسادات، همرای نشریات وتراوشات فرهنگی انها.در حال که در جامعه هزاره بیش از دیگراقوام افغانستان جنبش های علمی ، سیاسی وفرهنگی غیر از روحانیون وجود داشته است ودارند.روحانیون فقط در زمان جنگ با روسها وشرایط خاص سیاسی واسلامی در منطقه ؛ در جامعه هزاره به دلایل سیاسی ومذهبی بر فضای زندگی وسیاسی هزاره ها تسلط یافتند. درمدخل دانشنامه، جای ونشانی از داشته های علمی وفرهنگی جامعه هزاره، شخصیت های متخصص ومولد درکاروسازندگی ،محافل علمی، سیاسی وفرهنگی ؛ در سازمانهای سیاسی و ملی افغانستان خالی است. در دانشنامه هزاره ؛ جای شخصیت های مهم وتاریخ ساز هزاره ،به خصوص در جنبش های چپ افغانستان، که ؛ نقش موثر وتعیین کننده داشته است خالی است.”دانشنامه هزاره” با کمال تاسف که تهی از بیشترین داشته های علمی، سیاسی وفرهنگی غیرروحانیون وغیر مذهبی جامعه هزاره می باشند.دها انجنیر، داکتر ومتخصصین غیر سیاسی که در معدن ها، سرک سازی ها وایجاد شبکه های نسبی برق از این مردم بوده اند در “دانشنامه هزاره” نام از انها نیامده است.
    متن ومحتوای دانشنامه هزاره، چنان فربه ازمعرفی سادات منقبت خوان ،اخوندها وبیشترین ملاهای ناشناخته گردیده است که حتی نقش بزرگترین شخصیت روحانی و ملی هزاره “شهید مزاری” که تقریبا، تاریخ واکثریت هزارها، موجودیت خودرا مدیون او می دانند؛ کم رنگ به نظر می رسد.اما بر عکس، کتاب”اسطوره شکسته” که هیچ کسی تا هنوز مسئولیت نوشتن آن را نه گرفته است، پررنگ ودرچندین صفحه معرفی گردیده است.دانشنامه هزاره دقیقا مثل دانشنامه های حکومت های تبار گرای قومی در افغانستان ، با استفاده از مجموعه ی مواد خام ودر ظاهر بی ضرر واطلاعات ضروری؛ اما درواقع با هدف خاص سیاسی مذهبی؛حیات اصلی، داشته های علمی ، چهره های درخشان روشنگری وفرهنگی هزاره ها را، کتمان نموده و به جای آن باهوشیاری یا نادانی تمامیت جامعه هزاره را تعریف مذهبی نموده وگرایش خاص سیاسی مذهبی را بر حیات فرهنگی وعلمی هزاره ها تحمیل نموده است.
    ——————————
    این پاراگرف از متن نوشته مفصل ارزیابی «دانشنامه هزاره» پیش کش شما باشد. به دلیل اصرار دوستان که حرف اصلی تو درین باره چه است این را فعلا نشر می کنم. تلاش نمودم تا مستند ارزیابی نماییم واستنادات را بعدا بشکل مفصل خواهیم اورد؟

    Source: Hazara International Network

    پاسخ
    1. 19.1

      manager

      نظرات و پیشنهادات شما در شورای علمی بررسی خواهد شد. سپاس از توجهات

      پاسخ
  20. 20

    شفیق

    دانشنامه ای که بنام هزاره است باید مایه شکوه وعظمت هزاره باشد،اگراین دانشنامه بنام شیعه ویااسماعلیه و….میبود متن هایکه درج شده،یک جریان تاحدآخرتوهین شده وجریان دیگرکه اکثرتصمیم گرندگان آنهاهزاره نیستندتمجید وتوصیف!
    مزاری بزرگ،که لقب “شهیدوحدت ملی” افغانستان رابصورت رسمی ازآن خودکرده است،بایددردانشنامه ایکه تحت این عنوان ایجاد میشود،فصل های او ازتوصیفش درج باشد،زیرابرای هویت دینی،مذهبی،این مردم خودرا صادقانه قربانی کرده است.
    کسانیکه سالهادرپی معامله وحذف سیاسی هزاره بوده است نبایدبنحوی دراین دانشنامه تمجید میشد.
    هرکسیکه این دانشنامه راخوانده،نقدکرده نقدش هم بیشتر بخاطرکم زدن مقام مزاری بزرگ معرف هویت مابوده است.
    خلاصه اگرتجدیدنظرنشود،این دانشنامه برای اکثریت قاطع هزاره هابه اندازه یک مقاله روزنامه هشت صبح هم ارزش نخواهد داشت.
    راه حل:
    1-تجدیدنظردرمورد جایگاه سیاسی،دینی ،فرهنگی وهویتی شهیدوحدت ملی کشور،مزاری بزرگ.
    2-تجدیدنظردرمورد شورای علمی این دانشنامه.

    پاسخ
    1. 20.1

      manager

      پاسخهای مفصل و تشریحی ما به همه نقدها و نظرها بتدریج منتشر خواهد شد و اگر به دغدغه‌ّهای شما پاسخ داده نشد، مجددا با ما در تماس شوید

      پاسخ
  21. 21

    M Hussain mesbah

    این کتاب آنطور که از نامش پیدا است دانشنانمهٔ هزاره است ، پس چه لزومی دارد که از بزرگان سادات محترم که همیشه بر تبل جدایی از هزاره می کوبد با این همه کش وفش ذکر گردد!؟

    پاسخ
    1. 21.1

      manager

      در مقدمه دانشنامه آمده که منظور از هزاره فرهنگ است و به همین دلیل سادات و حتا قزلباشها و بیاتها که در فرهنگ با هزاره‌ها مشترکاتی دارند، در دانشنامه هزاره پوشش داده شوند. به همین دلیل به عنوان مثال مقاله قسیم اخگر هم در همین جلد اول آمده است

      پاسخ
  22. 22

    محمد هادی قاسمی

    درود بر شما. هر فرد، هر خانواده و هر جامعه نمی‌تواند خوشبختی را نصیب گردد مگر این‌که انتقاد را بپذیرد. نقد همیشه باعث می‌گردد اصلاحات بیاید و در صورت فقدان پذیرش نقد، احساسات بوجود می‌آید و انسان را به شورش دعوت می‌کند و قوه‌ء مَیل آدمی را فزونی می‌بخشد که اختلاط این‌دو مهم(احساسات و قوهء میل) آدمی را از تدبیر و عقلانیت دور نگه می‌دارد. وقتی امروز عمل‌کردها و گفتاری می‌کنم دانشمندان و یاهم سیاست‌گران نامدار جهان نقد می‌گردد و انتقادات در آمدن اصلاحات می‌شود، بگذاریم عمل‌کرد ها و گفتار رهبران‌ما نیز اگر(قابل نقد است) نقد گردد و این برای پندگیری و اصلاحات و آمدن صلح در افغانستان از اهمیت بسزایِ برخوردار خواهد بود.
    مقصود نویسنده از استفاده اصطلاح اسطوره‌شکسته؛ شاید بدنام کردن شخصیت شهیدوحدت‌ملی نبوده باشد چون رهبربزرگوار استاد عبدالعلی مزاری، اسطوره‌ی بود که برای تغییر در تاریخ افغانستان و مطالبه حقوق اقلیت‌ها و برابری در کشور، در برابر زورگویان و فاشیسم استقامت و مقاومت کرد و سرانجام بخاطر اهداف و آرمان‌های خود و مردمش، از خونش گذشت. هر اسطوره‌ی که دست‌خالی در برابر ظلمت‌تاریخی می‌ایستد، سرانجامش بیش از این (نوشیدن جام شهادت) نیست. اما و به افتخار می‌توان گفت که ممکن است شهیدوحدت‌ملی بنابه مداخلات بیشرمانه خودفروخته شدگان وقت، از نظر نظامی شکست خورد لیکن ماهیت معنوی آن‌بزرگوار هرگز زنده است و با گذشت‌زمان زنده‌تر می‌شود، و این‌مهم برای هیچ نویسنده و هیچ سیاست‌گر عصر قابل انکار نیز نیست. هنوز دانشنامه هزاره را نخوانده ام و این دیدگاه را مبنی بر سروصدا ها در فسبوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی نوشتم و فکر کنم خوب است در تمامی عرصه‌ها نقدگیر و انتقادپذیر باشیم و این زیبایی های انسانی ما را به نمایش خواهد گذاشت.
    والسلام.

    پاسخ
    1. 22.1

      manager

      پاسخهای مفصل ما بتدریج منتشر خواهد شد. اگر باز هم سوالی بود، لطفا با ما در تماس شوید

      پاسخ
  23. 23

    عارف جعفری

    دانشنامه هزاره یا دانشنامه شیعه؟

    پاسخ
    1. 23.1

      manager

      همان طور که از نامش پیداست، دانشنامه هزاره است

      پاسخ
  24. 24

    محمدی

    با سلام
    ابتدا از ایده دانشنامه هزاره قدر دانی میکنم٬ اکنون سراغ نقد میرویم. ببینید دوستان محترم هر پروژه علمی یک توجیه و هدف گذاری دارد که باید از تمامی جهات و خصوصا ابعاد اخلاقی و ملاحظات انسانی دقیق شده باشد. وقتی که شما هدف و چرایی خودتان را بیان کردید آنگاه بودجه اقتصادی برای شما از طرف تمویل کنندگان لحاظ می شود. یک سوال ساده اینجا پیش می آید که شما چگونه به این چرایی بطور واضح پاسخ گفته اید؟ و حامیان مالی با چه تصور و منطقی شما را حمایت مالی کرده است؟. سوال بعدی که پیش می آید این است که شما از قسمی بی طرفی علمی در جواب هایتان گفته بودید؛ بیطرفی علمی دقیقا به چه معنا هست؟ آیا شما در گزینش داده هایتان هیچ ملاک و معیاری ندارید؟ هر کار علمی چه در روش کمی و یا کیفی برای جمع آوری داده ها و یا توصیف واقعیت ملاک های مشخص و واضحی دارد. اما در علوم انسانی این کار بسیار حساس تر و لغزنده تر می شود. سوال دیگر این هست که آیا ما هیچ نسبت اخلاقی در کار علمی نداریم و فقط با توجیه اینکه کار علمی باید سرد و سیمانی باشد دست به تعریف هر پروژه ای بزنیم؟! ممکن است یک نهاد اقتصادی پیشنهاد پروژه ساختن ویروس های بیماری زا را برای از بین بردن جوامع انسانی بدهد آیا شما خود را با همین توجیه بیطرفی علمی قانع می کنید که این پروژه را عملی کنید و بگویید خوب ما بیطرفانه در چارچوب قواعد علمی کار میکنیم؟!. دقیقا همین اتفاق در حوزه علوم انسانی رخ می دهد. وقتی شما هر چیزی را تحت عنوان منابع فرهنگی سیاسی و تاریخی ووو هزاره ها جمع آوری می کنید ایا باید توقع داشته باشید که هر کذب و افترایی را نباید بنام اثر در یک کتاب مرجع بیاورید؟! آیا میدانید که صرفا آوردن یک اثر در یک کتاب مرجع به آن اعتبار رفرنس بودن میدهد و پیامد این کار اعتبار سازی برای یک دروغ سیاسی تاریخی هست. چون بعد از آن یک محقق به راحتی می تواند در یک مقاله علمی ارجاع بدهد به دانشنامه و متن مورد نظر و یک مطلبی را که در ابتدا همه واقف بودن دروغ هست اما بعد از آن بخاطر پیدا کردن ویژگی نقل قول٬ قابل اعتنا و اعتبار می شود. تمرکز من دقیقا روی نوشته اسطوره شکسته هست که شما با اوردن یک ادعای دروغ در یک متن معتبر بنام دانشنامه خواسته و ناخواسته مدعیات او را مورد تایید قرار داده و اعتبار دهی کرده اید و این یعنی شهادت برای درستی یک مدعای دروغ. من خواهشی که دارم بعد انتقادی و اخلاقی را در سیاست کاری دانشنامه حتما لحاظ کنید. شما قرار نیست یک اثر مضر و آسیب زای علمی را که به مفاهیم مهم انسانی همچون عدالت و درستی آسیب بزنید بیرون بدهید. هرگز کار عملی بخودی خود مقدس و معتبر نیست و گاها همین کارهای علمی در خدمت خیانت به فضیلت ها و مطالبات انسانی قرار می گیرد. قطعا اگر شما قبل از عملی کردن پروژه دانشنامه با کیفیت فعلی متولیان مالی را در جریان میگذاشتید از این حرکت حمایت اقتصادی نمی کردند و بچه بسا انسان های شریفی که امضای شان پای این دانشنامه هست بدون اینکه به آسیب ها اخلاقی سیاسی و تبعات تاریخی و فرهنگی این اثر واقف باشند. به همین دلیل امیدوارم که ابعاد اخلاقی و انسانی کار علمی را هم لحاظ کنید. هیچ دانشگاه و نهاد معتبر علمی مجوز یک پروژه علمی را که در آن به عواطف و واقعیت های اجتماعی٬ سیاسی٬ فرهنگی و تاریخی یک مردم آسیب و انحراف ایجاد کند مجوز نمی دهد. فقط برای پیمایش های مشکوک و مخرب هست که در آن ابعاد اخلاقی و انسانی پروژه لحاظ نمی شود.

    پاسخ
  25. 25

    محمدی

    قرار دادن ابلیس و انسان در یک تراز نامش کار علمی نیست نامش بی اخلاقی علمی هست. در هر متنی که نام انسان و ابلیس می آید٬ تراز ها و سطح کیفیت شان مشخص هست. من تعجب میکنم که این تعبیر شاعرانه را چگونه بجای متد علمی جا میزنید. دقیقا این کار دست بردن در روش کار علمی هست. در روش علمی هم واژه انسان و هم ابلیس با یک تعریف مشخص لحاظ می شوند نه گنگ مبهم و هم تراز. برابر آوردن واژه ابلیس و انسان را ارجاع میدم به همین پاسخ شورای علمی در متن بالا.

    پاسخ
    1. 25.1

      manager

      شما را به مطالعه بخشهای بعدی پاسخ به نقدها و نظرها دعوت می‌کنیم

      پاسخ
  26. 26

    سجاد حسین رودیار

    گفتید کلمه شهید بار مثبت دارد لذا نباید در دانشنامه مزاری را شهید مزاری بنویسیم، اما معرفی شهید مزاری از بان دشمنش (مسیح ارزگانی) برای شهید مزاری بار منفی دارد چرا این کار را کردید؟؟ چرا مقاومت گران غرب کابل را که جنگ بالای شان از طرف دولت ربانی و سیاف تحمیل شده بود شورشی نوشتید؟؟ چرا به سران هزاره در جنگ عبدالرحمن عنوان رهبران شورش را داده اید؟؟ چرا حد اقل بی طرفی تان را حفظ نکردید؟؟

    پاسخ
    1. 26.1

      manager

      اگر با تکمیل پاسخ به نقدها باز هم قانع نشدید، پیام بدهید

      پاسخ
  27. 27

    اسحق على

    احترام گذاشتن به انتقادات صاحب نظران، اعتبار دانشنامه را بالا برده و و از آن استقبال خواهد شد. شخصاً، اين ابتكار شوراى علمى را ميستايم كه با حوصله مندى تمام پاسخ هاى معقول داده و شيوه زنده گى و همديگر پذيرى را روح تازه يى ميبخشد. انسان ها هيچ وقت مبرّا از برداشت هاى متفاووت نيستند، بنابر اين با نقد و انتقاد ها ميشود راه ناپيموده را ادامه داد. از اينكه جامعه هزاره، سال هاى متماديى رنج و تبعيض حاكمان سياسى قدرت در افغانستان را متحمّل شدند كه بدون شك همچو حساسيت ها را بهمراه خواهد داشت. بناً انتظار بر اين است تا به نوشته ها و مقالات درباره شخصيت هاى نامدار كشور توجه لازم صورت گيرد. و اين واقعيت بدون شك راه پُر پيچ و خم را هموار خواهد ساخت.
    تشكر!

    پاسخ
    1. 27.1

      manager

      سپاس از حسن نظر شما

      پاسخ
  28. 28

    علی توانا

    با سلام خدمت مسئولین محترم دانشنامه!
    ضمن تقدیر از تلاش‌های جمع شما و از این اقدام نیک؛ چند نکته قابل ذکر است.
    نخست اینکه؛ متأسفانه تاکنون مدخل نویسان و یا مسئولین محترم دانشنامه به نحوی از تمام انتقادها چسپیده‌اند به ذکر شدن یا نشدن واژه «شهید» که یک چیز فرعی است. بعضی از این محترمین، انتقادات را مسخره کردند و یا تقلیل و فروکاست دادند. درست است که این بخش اول است و بخش‌های دیگر نیز متشر می‌شود، ولی در همین‌ بخش که گفتید،‌ ارزش داوری در مورد واژه‌ها صورت نگرفته، بلکه بالعکس دفاع مردم ارزگان و هزاره‌جات به‌عنوان شورش خوانده شده و مبارزین به عنوان شورش‌گر دوره فلانی یاد شده. مثلا در صفحه 209 از ابوذر غزنوی به عنوان فرمانده مخالفین حکومت یاد شده که که خود اشاره‌ای است به مقاوت غرب کابل به‌عنوان مخالفین حکومت در حالیکه در مورد مشروع بودن حکومت کابل اتفاق نظر وجود ندارد. اگر دانشنامه بی‌طرفی را اختیار می‌کرد باید واژه مثل «فرمانده محلی» و یا واژه‌های دیگری که را استفاده می‌کرد. این تاحدودی نشان می‌دهد که نویسندگان محترم از زوایه و عینک، دولتی و رسمی پرداخته. یا در معرفی سید حسین انوری «فعال سیاسی و نظامی» معرفی شده. در معرفی احمدعلی خان کرنیل که از مبارزین دوره عبدالرحمان بود به عنوان «میر شورشی» یاد شده، در صفحه 284 «شورش» خواندن مقاوت مردم نیز مجددا تکرار شده. شورش بار منفی و بیشتر سیاسی دارد و در مورد مخالفین حکومت مشروع استفاده می‌شود که معمولا دولت‌مداران از آن استفاده می‌کنند. مقاومت و مبارزه مردم در برابر حکومت نامشروع که شما از آن «شورش» تعبیر کردید و در دانشنامه آوردید، خود ضربه‌ای مهلک است بر تاریخ هزاره، یعنی اینکه به‌نحوی به کشتار و نسل‌کشی‌ها مشروعیت می‌بخشید که چنین امری اصلا قابل قبول نیست و هیچ توجیه‌ای ندارد.
    دوم، دانشنامه قبل از اینکه پخش شود، ویراست و منتشر شود تا همه نسخه‌ای ویراست شده آن را در اختیار داشته باشد نه روایت‌های مخدوش و سلیقه‌ را.

    پاسخ
    1. 28.1

      manager

      جناب توانای عزیز، تصور ما این است که با تکمیل ششمین بخش پاسخها، نکات بیشتری روشن خواهد شد. لازم است ما معیارهای کار خود را در شیوه‌نامه با خوانندگان محترم درمیان بگذاریم. همین پیشنهاد شما یعنی «فرمانده محلی» را تصور می‌کنید عموم خوانندگان بپذیریند؟‌آن وقت نخواهند گفت که نقش او را کمرنگ جلوه داده‌اید؟‌ انتقاد راحت است اما یافتن راه حل که در آن معیارهای کار لحاظ شود، کار آسانی نیست. پیشنهاد شما به جای فعال سیاسی و نظامی و هم‌چنین میر شورشی چیست تا شایبه مخالفت یا موافقت پیش نیاید؟‌ امید است بعد از مطالعه آخرین بخش پاسخ به نقدها و نظرها، پیشنهادات بدیل خودرا نیز با ما در میان بگذارید. خود را بخشی از کار بدانید و ما چشم به راه انتقادات سازنده هستیم. سپاس بسیار

      پاسخ
  29. 29

    امید

    با توجیه و گریز نمیتواند رضایت مردم را بگیرید . فقط صداقت در عمل معیار قضاوت مردم است. در کشکول هزاره شما از هر دو نوع اشتباه سهوی و عمدی زیاد دارید ملت و تاریخ قضاوت میکنند.

    پاسخ
  30. 30

    حاج کبیر یوسفی

    من معتقدم که هرنوشته قابل نقد است ولی نقد روش و قاعده‌ای خود اش را دارد که شخص منتقد باید خیلی آگاه و بی طرف باشد، دانشنامه ای هزاره که از نام اش پیدا است یک تحقیق علمی از سوی نخبه گان جامعه در باره ای فرهنگ، زبان، آداب و رسوم هزاره‌ها می باشد البته حوادث ووقایع که در طول حیات جامعه ای هزاره اتفاق افتاده است بدون کم و کاست باید ثبت شود تا خوآننده ضمن آنکه از خصوصیات بارز فرهنگی خویش آگاهی حاصل می کند همچنان از وقایع که بر پیکر جامعه اش پیش آمده است مطلع می شود!

    پاسخ
  31. 31

    محمد حسین دانش

    در جواب منتقدین شماره یک؛ برای مقایسه کردن کلمه “کشتن” با کلمه “شهید” و استفاده آن از جانب شاعرین در وصف بزرگان تاریخ و استفاده این کلمه در دانشنامه آمده. نویسنده محترم یا شما خیلی علمی نوشتید که ما قشر خواننده نمی فهمیم یا این که ما را جاهل و نادان می پندارید. کلمه کشتن و شهید در بعد فیزیکی به یک عمل گفته می شود و کلمه شهید در کنار اسم معنی پیدا می کند. شاعران برای زیبای شعرش از کلمه کشتن به جای کلمه شهید استفاده می تواند و کسی هم شکایت ندارد چون مضوع بیان احسسات و اتفاقات در قالب شعر گفته می شود.اما هیچ نویسنده و شاعر بی غرض به جای کلمه شهید از واژه کشتن استفاده نمی کند. راه حل این پیچیده گی و مشکل با یک عذر خواهی حل خواهد شد. طبیعی است که هر کتاب مهم باز نشر و تدوین می شود. از شما عزیزان که هر کدامتان در بین هزاره ها جای گاه خاصی دارید خواهش می کنم نه به خودتان و نه به حویتتان آسیب بزنید. از قومتان معضرت خواسته و کتاب هارا جم کنید. در غیر آن صورت هم کتابتان و هم خودتان از جامعه علمی طرد خواهید شد.

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *